WSPOMNIENIE ŚW. MONIKI (czytania z dnia)
WTOREK XXI TYGODNIA ZWYKŁEGO, ROK II
PIERWSZE CZYTANIE (2 Tes 2, 1-3a. 14-17)
Ostrzeżenie przed fałszywymi naukami
Czytanie z Drugiego Listu Świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan
W sprawie przyjścia Pana naszego, Jezusa Chrystusa, i naszego zgromadzenia się wokół Niego prosimy was, bracia, abyście się nie dali zbyt łatwo zachwiać w waszym rozumieniu ani zastraszyć bądź przez ducha, bądź przez mowę, bądź przez list, rzekomo od nas pochodzący, jakby już nastawał dzień Pański. Niech was w żaden sposób nikt nie zwodzi.
Po to wezwał was przez nasze głoszenie Ewangelii, abyście dostąpili chwały Pana naszego, Jezusa Chrystusa. Przeto, bracia, trwajcie niewzruszenie i trzymajcie się tradycji, o których zostaliście pouczeni bądź żywym słowem, bądź za pośrednictwem naszego listu. Sam zaś Pan nasz, Jezus Chrystus, i Bóg, Ojciec nasz, który nas umiłował i przez łaskę udzielił nam wiecznego pocieszenia i dobrej nadziei, niech pocieszy serca wasze i niech utwierdzi w każdym działaniu i dobrej mowie.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 96 (95), 10. 11-12. 13)
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
Głoście wśród ludów, *
że Pan jest królem.
On świat tak utwierdził, że się nie zachwieje, *
będzie sprawiedliwie sądził ludy.
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
Niech się radują niebiosa i ziemia weseli, *
niech szumi morze i wszystko, co je napełnia.
Niech się cieszą pola i wszystko, co na nich rośnie, *
niech wszystkie drzewa w lasach wykrzykują z radości.
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
Przed obliczem Pana, który już się zbliża, *
który już się zbliża, by osądzić ziemię.
On będzie sądził świat sprawiedliwie, *
a ludy według swej prawdy.
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Hbr 4, 12)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Żywe jest słowo Boże i skuteczne,
zdolne osądzić pragnienia i myśli serca.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Mt 23, 23-26)
Biada obłudnikom
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza
Jezus przemówił tymi słowami:
«Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo dajecie dziesięcinę z mięty, kopru i kminku, lecz zaniedbaliście to, co ważniejsze jest w Prawie: sprawiedliwość, miłosierdzie i wiarę. To zaś należało czynić, a tamtego nie zaniedbywać. Ślepi przewodnicy, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!
Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo dbacie o czystość zewnętrznej strony kubka i misy, a wewnątrz pełne są zdzierstwa i niepowściągliwości. Faryzeuszu ślepy! Oczyść wpierw wnętrze kubka, żeby i zewnętrzna jego strona stała się czysta».
Oto słowo Pańskie.
PIERWSZE CZYTANIE (2 Tes 2, 1-3a. 14-17)
Ostrzeżenie przed fałszywymi naukami
Czytanie z Drugiego Listu Świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan
W sprawie przyjścia Pana naszego, Jezusa Chrystusa, i naszego zgromadzenia się wokół Niego prosimy was, bracia, abyście się nie dali zbyt łatwo zachwiać w waszym rozumieniu ani zastraszyć bądź przez ducha, bądź przez mowę, bądź przez list, rzekomo od nas pochodzący, jakby już nastawał dzień Pański. Niech was w żaden sposób nikt nie zwodzi.
Po to wezwał was przez nasze głoszenie Ewangelii, abyście dostąpili chwały Pana naszego, Jezusa Chrystusa. Przeto, bracia, trwajcie niewzruszenie i trzymajcie się tradycji, o których zostaliście pouczeni bądź żywym słowem, bądź za pośrednictwem naszego listu. Sam zaś Pan nasz, Jezus Chrystus, i Bóg, Ojciec nasz, który nas umiłował i przez łaskę udzielił nam wiecznego pocieszenia i dobrej nadziei, niech pocieszy serca wasze i niech utwierdzi w każdym działaniu i dobrej mowie.
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 96 (95), 10. 11-12. 13)
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
Głoście wśród ludów, *
że Pan jest królem.
On świat tak utwierdził, że się nie zachwieje, *
będzie sprawiedliwie sądził ludy.
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
Niech się radują niebiosa i ziemia weseli, *
niech szumi morze i wszystko, co je napełnia.
Niech się cieszą pola i wszystko, co na nich rośnie, *
niech wszystkie drzewa w lasach wykrzykują z radości.
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
Przed obliczem Pana, który już się zbliża, *
który już się zbliża, by osądzić ziemię.
On będzie sądził świat sprawiedliwie, *
a ludy według swej prawdy.
Refren: Pan Bóg nadchodzi, aby sądzić ziemię.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Hbr 4, 12)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Żywe jest słowo Boże i skuteczne,
zdolne osądzić pragnienia i myśli serca.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Mt 23, 23-26)
Biada obłudnikom
Słowa Ewangelii według Świętego Mateusza
Jezus przemówił tymi słowami:
«Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo dajecie dziesięcinę z mięty, kopru i kminku, lecz zaniedbaliście to, co ważniejsze jest w Prawie: sprawiedliwość, miłosierdzie i wiarę. To zaś należało czynić, a tamtego nie zaniedbywać. Ślepi przewodnicy, którzy przecedzacie komara, a połykacie wielbłąda!
Biada wam, uczeni w Piśmie i faryzeusze obłudnicy, bo dbacie o czystość zewnętrznej strony kubka i misy, a wewnątrz pełne są zdzierstwa i niepowściągliwości. Faryzeuszu ślepy! Oczyść wpierw wnętrze kubka, żeby i zewnętrzna jego strona stała się czysta».
Oto słowo Pańskie.
KOMENTARZ
Bliska relacja z Bogiem
Jezus zapytany przez faryzeusza o to, które przykazanie jest największe, odpowiedział jasno: będziesz miłował Boga i bliźniego. Miłość powinna być wykładnią Prawa i siłą, która kieruje myśleniem i działaniem. Tym razem Jezus dopowiada, że najważniejsze w Prawie są sprawiedliwość, miłosierdzie i wiara, co jest spójne z poprzednią odpowiedzią. Miłość bowiem nie jest uczuciem, wyłącznie sferą emocji, ona wyraża się w działaniu. Według słów Pana w Prawie ważna jest sprawiedliwość. Użyty tu grecki rzeczownik krisis oznacza proces rozeznania i oceny, podobny do czynności Boga, który ocenia i wydaje sąd o ludziach. Drugi element to miłosierdzie. Jest dopełnieniem sprawiedliwości. Kto rozeznaje i ocenia, powinien być miłosierny na wzór samego Boga. Na końcu Jezus wymienia wiarę. Ona jest przylgnięciem do Boga. W Biblii wiara nigdy nie jest abstrakcyjna, lecz zawsze oznacza bliską relację z Bogiem.
Miłosierny i sprawiedliwy Panie, niech Twoje słowo prowadzi mnie i poucza, bym umiał sprawiedliwie rozeznawać, okazywać miłosierdzie i wierzyć tak, by moja wiara stała się żywą więzią łączącą mnie z Tobą. Amen.
Rozważania zaczerpnięte z Ewangelia 2024
o. Andrzej Kiejza OFMCap
Edycja Świętego Pawła
Bliska relacja z Bogiem
Jezus zapytany przez faryzeusza o to, które przykazanie jest największe, odpowiedział jasno: będziesz miłował Boga i bliźniego. Miłość powinna być wykładnią Prawa i siłą, która kieruje myśleniem i działaniem. Tym razem Jezus dopowiada, że najważniejsze w Prawie są sprawiedliwość, miłosierdzie i wiara, co jest spójne z poprzednią odpowiedzią. Miłość bowiem nie jest uczuciem, wyłącznie sferą emocji, ona wyraża się w działaniu. Według słów Pana w Prawie ważna jest sprawiedliwość. Użyty tu grecki rzeczownik krisis oznacza proces rozeznania i oceny, podobny do czynności Boga, który ocenia i wydaje sąd o ludziach. Drugi element to miłosierdzie. Jest dopełnieniem sprawiedliwości. Kto rozeznaje i ocenia, powinien być miłosierny na wzór samego Boga. Na końcu Jezus wymienia wiarę. Ona jest przylgnięciem do Boga. W Biblii wiara nigdy nie jest abstrakcyjna, lecz zawsze oznacza bliską relację z Bogiem.
Miłosierny i sprawiedliwy Panie, niech Twoje słowo prowadzi mnie i poucza, bym umiał sprawiedliwie rozeznawać, okazywać miłosierdzie i wierzyć tak, by moja wiara stała się żywą więzią łączącą mnie z Tobą. Amen.
Rozważania zaczerpnięte z Ewangelia 2024
o. Andrzej Kiejza OFMCap
Edycja Świętego Pawła