CZWARTEK XXXIII TYGODNIA ZWYKŁEGO, ROK II
PIERWSZE CZYTANIE (Ap 5, 1-10)
Bóg wręcza Barankowi księgę przeznaczeń
Czytanie z Apokalipsy Świętego Jana Apostoła
Ja, Jan, ujrzałem na prawej dłoni Zasiadającego na tronie księgę zapisaną wewnątrz i na odwrocie opieczętowaną siedmiu pieczęciami.
I ujrzałem potężnego anioła, obwieszczającego głosem donośnym: «Kto godzien jest otworzyć księgę i złamać jej pieczęcie?» A nie mógł nikt – na niebie ani na ziemi, ani pod ziemią – otworzyć księgi ani na nią patrzeć. A ja bardzo płakałem, że nie znalazł się nikt godny, by księgę otworzyć ani na nią patrzeć.
I mówi do mnie jeden ze Starców: «Przestań płakać! Oto zwyciężył Lew z pokolenia Judy, Odrośl Dawida, tak że otworzy księgę i siedem jej pieczęci».
I ujrzałem między tronem z czterema Istotami żyjącymi a kręgiem Starców stojącego Baranka, jakby zabitego, a miał siedem rogów i siedmioro oczu, którymi jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię. On poszedł i z prawicy Zasiadającego na tronie wziął księgę. A kiedy wziął księgę, cztery Istoty żyjące i dwudziestu czterech Starców upadło przed Barankiem, każdy mając harfę i złote czasze pełne kadzideł, którymi są modlitwy świętych. I taką nową pieśń śpiewają: «Godzien jesteś wziąć księgę i jej pieczęcie otworzyć, bo zostałeś zabity i krwią Twoją nabyłeś dla Boga ludzi z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu, i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami, a będą królować na ziemi».
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 149 (148), 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b)
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
Albo: Alleluja.
Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
głoście Jego chwałę w zgromadzeniu świętych.
Niech się Izrael cieszy swoim Stwórcą, *
a synowie Syjonu radują swym Królem.
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
Niech imię Jego czczą tańcem, *
niech grają Mu na bębnie i cytrze.
Bo Pan swój lud miłuje, *
pokornych wieńczy zwycięstwem.
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
Niech święci cieszą się w chwale, *
niech się weselą przy uczcie niebieskiej.
Chwała Boża niech będzie w ich ustach; *
to jest chwałą wszystkich Jego świętych.
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Ps 95 (94), 8a. 7d)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Łk 19, 41-44)
Zapowiedź zburzenia Jerozolimy
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Gdy Jezus był już blisko Jerozolimy, na widok miasta zapłakał nad nim i rzekł: «O gdybyś i ty poznało w ten dzień to, co służy pokojowi! Ale teraz zostało to zakryte przed twoimi oczami.
Bo przyjdą na ciebie dni, gdy twoi nieprzyjaciele otoczą cię wałem, oblegną cię i ścisną zewsząd. Powalą na ziemię ciebie i twoje dzieci z tobą, a nie zostawią w tobie kamienia na kamieniu za to, żeś nie rozpoznało czasu twojego nawiedzenia».
Oto słowo Pańskie.
PIERWSZE CZYTANIE (Ap 5, 1-10)
Bóg wręcza Barankowi księgę przeznaczeń
Czytanie z Apokalipsy Świętego Jana Apostoła
Ja, Jan, ujrzałem na prawej dłoni Zasiadającego na tronie księgę zapisaną wewnątrz i na odwrocie opieczętowaną siedmiu pieczęciami.
I ujrzałem potężnego anioła, obwieszczającego głosem donośnym: «Kto godzien jest otworzyć księgę i złamać jej pieczęcie?» A nie mógł nikt – na niebie ani na ziemi, ani pod ziemią – otworzyć księgi ani na nią patrzeć. A ja bardzo płakałem, że nie znalazł się nikt godny, by księgę otworzyć ani na nią patrzeć.
I mówi do mnie jeden ze Starców: «Przestań płakać! Oto zwyciężył Lew z pokolenia Judy, Odrośl Dawida, tak że otworzy księgę i siedem jej pieczęci».
I ujrzałem między tronem z czterema Istotami żyjącymi a kręgiem Starców stojącego Baranka, jakby zabitego, a miał siedem rogów i siedmioro oczu, którymi jest siedem Duchów Boga wysłanych na całą ziemię. On poszedł i z prawicy Zasiadającego na tronie wziął księgę. A kiedy wziął księgę, cztery Istoty żyjące i dwudziestu czterech Starców upadło przed Barankiem, każdy mając harfę i złote czasze pełne kadzideł, którymi są modlitwy świętych. I taką nową pieśń śpiewają: «Godzien jesteś wziąć księgę i jej pieczęcie otworzyć, bo zostałeś zabity i krwią Twoją nabyłeś dla Boga ludzi z każdego pokolenia, języka, ludu i narodu, i uczyniłeś ich Bogu naszemu królestwem i kapłanami, a będą królować na ziemi».
Oto słowo Boże.
PSALM RESPONSORYJNY (Ps 149 (148), 1b-2. 3-4. 5-6a i 9b)
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
Albo: Alleluja.
Śpiewajcie Panu pieśń nową, *
głoście Jego chwałę w zgromadzeniu świętych.
Niech się Izrael cieszy swoim Stwórcą, *
a synowie Syjonu radują swym Królem.
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
Niech imię Jego czczą tańcem, *
niech grają Mu na bębnie i cytrze.
Bo Pan swój lud miłuje, *
pokornych wieńczy zwycięstwem.
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
Niech święci cieszą się w chwale, *
niech się weselą przy uczcie niebieskiej.
Chwała Boża niech będzie w ich ustach; *
to jest chwałą wszystkich Jego świętych.
Refren: Tyś nas uczynił kapłanami Boga.
ŚPIEW PRZED EWANGELIĄ (Por. Ps 95 (94), 8a. 7d)
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
Nie zatwardzajcie dzisiaj serc waszych,
lecz słuchajcie głosu Pańskiego.
Aklamacja: Alleluja, alleluja, alleluja.
EWANGELIA (Łk 19, 41-44)
Zapowiedź zburzenia Jerozolimy
Słowa Ewangelii według Świętego Łukasza
Gdy Jezus był już blisko Jerozolimy, na widok miasta zapłakał nad nim i rzekł: «O gdybyś i ty poznało w ten dzień to, co służy pokojowi! Ale teraz zostało to zakryte przed twoimi oczami.
Bo przyjdą na ciebie dni, gdy twoi nieprzyjaciele otoczą cię wałem, oblegną cię i ścisną zewsząd. Powalą na ziemię ciebie i twoje dzieci z tobą, a nie zostawią w tobie kamienia na kamieniu za to, żeś nie rozpoznało czasu twojego nawiedzenia».
Oto słowo Pańskie.
KOMENTARZ
Trudny stan Jerozolimy
Ewangelie tylko dwukrotnie wspominają o tym, że Jezus zapłakał. W dzisiejszej Ewangelii oraz przy okazji wskrzeszenia Łazarza (J 11, 35). W tym ostatnim przypadku użyty jest inny czasownik dakruō, który oznacza ‘uronienie łzy, cichy płacz, szlochanie’. Płacz Jezusa nad Jerozolimą (klaiō) to głośny płacz bólu, żałoby i smutku. Stan Jerozolimy (czyli jej mieszkańców) jest opisany jako niezdolność do zrozumienia tego, co służy pokojowi. Być może jest tu aluzja do etymologii nazwy Jerozolimy, czyli „miasta pokoju”. W tym przypadku oznaczałoby to wewnętrzne rozdarcie, głęboki konflikt pomiędzy powołaniem a faktycznym stanem życia. Jerozolima nie rozpoznała czasu swego nawiedzenia – obecności Syna Bożego, który przyszedł, aby zbawić. Dalsze wydarzenia w Jerozolimie – męka i ukrzyżowanie Jezusa – potwierdzą Jego słowa. Podobnie będzie też ze zniszczeniem miasta w 70 roku po Chr.
Panie Jezu, proszę Cię, daj mi serce czujne, takie, które umie rozpoznać to, co służy dobru, pokojowi oraz potrafi docenić Twoją bliską obecność. Amen.
Rozważania zaczerpnięte z Ewangelia 2024
o. Andrzej Kiejza OFMCap
Edycja Świętego Pawła
Trudny stan Jerozolimy
Ewangelie tylko dwukrotnie wspominają o tym, że Jezus zapłakał. W dzisiejszej Ewangelii oraz przy okazji wskrzeszenia Łazarza (J 11, 35). W tym ostatnim przypadku użyty jest inny czasownik dakruō, który oznacza ‘uronienie łzy, cichy płacz, szlochanie’. Płacz Jezusa nad Jerozolimą (klaiō) to głośny płacz bólu, żałoby i smutku. Stan Jerozolimy (czyli jej mieszkańców) jest opisany jako niezdolność do zrozumienia tego, co służy pokojowi. Być może jest tu aluzja do etymologii nazwy Jerozolimy, czyli „miasta pokoju”. W tym przypadku oznaczałoby to wewnętrzne rozdarcie, głęboki konflikt pomiędzy powołaniem a faktycznym stanem życia. Jerozolima nie rozpoznała czasu swego nawiedzenia – obecności Syna Bożego, który przyszedł, aby zbawić. Dalsze wydarzenia w Jerozolimie – męka i ukrzyżowanie Jezusa – potwierdzą Jego słowa. Podobnie będzie też ze zniszczeniem miasta w 70 roku po Chr.
Panie Jezu, proszę Cię, daj mi serce czujne, takie, które umie rozpoznać to, co służy dobru, pokojowi oraz potrafi docenić Twoją bliską obecność. Amen.

o. Andrzej Kiejza OFMCap
Edycja Świętego Pawła